Jak wpaść na pomysł na biznes?

Pomysł na biznesJeden ze szkoleniowców online na pytanie, co to jest w ogóle "biznes", odpowiedział, że “biznes to ludzie i relacje” oraz, że “biznes to sprzedaż”. Innymi słowy, kto nie jest “do ludzi”, ma jakieś problemy w nawiązywaniu i utrzymywaniu dłuższych relacji oraz ten, kto nie umie nic sprzedać - nie ma co się brać za biznes. Żaden biznes nie powstaje w próżni.

Otoczeniem każdego biznesu są ludzie oraz relacje między nimi. Istotą biznesu jest dać ludziom wszystko, czego potrzebują i czego pragną. Tam, gdzie jest popyt, tam jest potrzeba i/lub pragnienie: żeby wpaść na super pomysł na własny biznes, trzeba zbadać rynek i zlokalizować potencjalnych klientów, bez których biznes jest tylko zabawą albo fanaberią.

Tak, że wiemy już, że każdy biznes tworzy osoba fizyczna lub prawna dla innej osoby, a najczęściej dla wielu różnych od siebie osób. To bardzo ważne - biznes nie jest dla jednego klienta, ale dla wielu klientów. Oni wszyscy różnią się od siebie potrzebami i pragnieniami, mają jednak też wiele wspólnego. Te potrzeby są wspólne - każdy musi jeść i pić, spać, mieć dach nad głową i ubranie, musi też jakoś się przemieszczać komunikacją prywatną albo publiczną. Tak więc zawsze te podstawowe potrzeby będą wspólne - zawsze biznesy oparte na gastronomii, budownictwie czy szyciu ubrań będą dobrze prosperować.

Jednak im wyżej w hierarchii potrzeb, tym widać więcej różnic. Jeden chce odpocząć na wakacjach nad Bałtykiem, inny na Hawajach, jeszcze inny w górach. Wspólna jest tedy potrzeba czasu wolnego i odpoczynku, a różne są pragnienia jego realizacji. I tutaj, gdzie kończą się wspólne potrzeby, zaczynają się osobowościowe różnice. Jeden chce chodzić w dżinsach i sportowej bluzie z nadrukiem ulubionego zespołu, inny woli marynarkę i sztruksy. I tak dalej, aż do potrzeb mieszkaniowych - jeden marzy o daczy z basenem gdzieś pod miastem, inny stare mieszkanie w centrum wielkiego miasta, jeszcze inny czuje się dobrze na przedmieściach. Tak, że tutaj rozgrywa się istota pomysłów na biznes.

Warto na początek zobaczyć, co już ludzie robią. Zanim zaczniemy szukać oryginalnego i hitowego pomysłu, warto zrobić “stan badań” i sprawdzić, co już ludzie robią. Warto zadawać sobie pytania: “Co robią ludzie? Jakie biznesy już funkcjonują? Na czym polegają? Jakie pomysły kryją się za każdym z nich?” Kiedy rozglądamy się najczęściej w Internecie za tym, co już ludzie robią, często mamy wrażenie, że “tak, ten czy ta to potrafi, ale ja nie”. Wtedy warto zrozumieć, że nikt nie rodzi się do biznesu, że jest to pewien styl życia i zarabiania, a nawet - styl myślenia i radzenia sobie. Nikt nie ma jakiegoś specjalnego modułu w głowie, który by odpowiadał zdolnościom do biznesu. Jednak pewne wstępne warunki trzeba spełnić. Jeśli więc cierpisz na jakieś traumy, masz nieprzepracowane problemy z dzieciństwa, nie ufasz ludziom, albo zwyczajnie ich nie lubisz - idź do psychologa albo coacha i powiedz im o tym. Najpierw zrób porządek ze swoim całym życiem - potem zaczynaj z biznesem. Jeśli więc w obecności klientów zacinasz się, nie wiesz, co powiedzieć, czujesz pustkę w głowie - sprawdź, co jest tego przyczyną i ją wyeliminuj.

Kiedy już zrozumiesz, że jesteś taki, jak inni i że inni są podobni do Ciebie, przestaniesz siebie wykluczać i zrozumiesz, że szanując siebie i wierząc w siebie, pokazujesz właściwą drogę. Ustąpienie problemów interpersonalnych jest wstępnym warunkiem “bycia pozytywnym” i warto od tego zacząć. Zadaj sobie pytanie: “Czego potrzebują ludzie? Jakie są pragnienia ludzkie i ich marzenia, jeśli podstawowe potrzeby są już zaspokojone? Co kupiliby ludzie ode mnie, a czego nie? Za co ludzie mogliby mi płacić?” Ten zestaw pytań otwiera szerokie pole możliwości, aby zacząć przeglądać kody PKD w sieci, czyli badać, jakie są możliwe dotychczasowe biznesy. Nie warto zakładać ani biznesów całkiem już "obstawionych" (gastronomia, napoje, itd.), ani całkiem oryginalnych. Co prawda nie wszystko w biznesie już było, ale najlepiej obstawić jakiś biznes, którego nie wykonuje wiele osób. Przykładem mogą być ciągle e-sklepy, które w 2018 mają jeszcze spore rezerwy czy inne e-biznesy.

Najtrudniej jest uruchomić produkcję, najłatwiej jest zacząć biznes handlowy, a gdzieś pośrodku plasują się usługi. Produkcja wymaga miejsca i pracowników, obwarowana jest wieloma obostrzeniami. Handel jest dużo łatwiejszy, podobnie jak usługi, jednak ten pierwszy wymaga przełamania lodów i “wyjścia do ludzi”, a usługi konkretnej wiedzy i umiejętności, opartych dokumentami ze szkoleń czy kursów. Warto więc zadać sobie pytanie, w czym jestem dobry, co mi przychodzi łatwo i co mnie interesuje w życiu? Jeśli ktoś lubi matematykę, nie powinien robić mebli, a jeśli ktoś lubi majsterkować, nie powinien brać się za sprzedaż.

Podsumowując, założenie biznesu powiedzie się, o ile spełnione zostaną pewne warunki wstępne. Nie warto pochopnie brać pierwszego lepszego pomysłu, lecz opracować biznes-plan (gotowe formularze są w sieci), i szczegółowo wyobrazić sobie przyszły biznes. Czasem pomysł pojawia się, gdy właśnie intensywnie nad nim myśleliśmy, a potem nic nie wymyśliwszy, zrezygnowaliśmy z myślenia. Może się przyśnić, może przyjść nagle niczym grom z nieba, może ktoś życzliwy nieświadomie nam go podsunąć, może przyjdzie jako artykuł z prasy, czy fragment czytanej książki. Różnymi drogami chodzą po nas pomysły i tylko trzeba być czujnym i uważnym, aby nie przegapić.

Źródła: